Faktaside om E134

 

E134 når 3 millioner nordmenn

Veien fra øst til vest. Med 3 armer, og en arm til Bergen på vei.

 

Næringseffekten

  • E134 har en tungbilandel på 22%,

    det normale er ca 10%.

  • Årlig fraktes det varer for 135 milliarder over Haukeli, dette utgjør 375 millioner pr dag.

  • E134 vil på sikt, med bedre vinterregularitet og forutsigbarhet, sikre at varene kommer frem og gjøre hverdagen enklere for bedrifter i øst og vest.

  • En opprustet E134 vil bedre konkurransevilkårene og sikre arbeidsplasser langs veien.

Klimaeffekten

  • Klimaregnskapet for bedrifter og samfunnet vil forbedres etterhvert som E134 blir oppgradert.

  • Med en mer forutsigbar fjellovergang kan vi unngå omkjøring via Sørlandet. Det alene vil spare oss for masse drivstoff og Co2-utslipp.

  • Med ny Røldalstunnel, der en sparer mange høydemeter, reduseres dieselforbruket med 30-35 liter per vei. Dermed går Co2-utslippene fra 130 kg til 13 kg per mil for tungtransport.

  • Med ny vei over Meheia bedres kurvaturen slik at dette også gir spart drivstofforbruk og utslipp.

For folk flest

  • E134 øst-vest er ca 430 km lang. Derfor er den viktig i hverdagen for store og små. Vi arbeider for at en reise øst-vest skal ta under 5 timer.

  • E134 som europavei når ca 3 millioner nordmenn tilsier det at vi må ha en tilstrekkelig veistandard med gul midtstripe over alt.

  • For skolebarn er det regelrett farlig å vente på bussen langs veien, og ofte må foreldre vente med dem.

 

Samfunnseffektene

Høydemeter er klimapolitikk.

I samferdsel er det mye snakk om klima og bærekraft. I Norge klarer vi oss ikke uten veiene våre. Derfor må vi se på muligheter for å gjøre veiene våre enda mer klimavennlige. Høydemeter påvirker i stor grad utslippene våre. Bare sjekk ut Norges Lastebileier-forbund sine utregninger.

Effekten av bedre fjellovergang

 

Fjerner

1000 høydemeter

Innkorting

11 kilometer

Spart tid

20-25 minutter

 

«Vi må ivareta kommende generasjoner, skape vekst innen norsk industri på Øst- og Vestlandet, realiser E-134 nå!»

- Jan Fredrik Carlsen, CEO i Optime Subsea.

Samfunnseffektene

Vintersikkerhet er næringspolitikk.

Trygghet og en vei du kan stole på er en forutsetning for at næringen skal lykkes i regionen. Her fraktes det daglig mye ferskvarer, i tillegg er fjellovergangen viktig for å få råvarer inn til industrien. En vintersikker fjellovergang vil fjerne mye unødig stress og kostnad for næring langs hele E134 og nærliggende områder.

Samfunnseffektene

Samferdsel er distriktspolitikk.

Norge er et land med store avstander. Det er et politisk mål at folk skal bo i hele landet. E134 går på tvers av landet, samtidig som den går gjennom mange ulike lokalsamfunn. E134 Haukelivegen er som en hovedpulsåre som leder trafikk videre inn på ulike viktige fylkesveger.

Effekten av ny og bedre E134

 

Tryggere vei

Ut av tettsted

Spart tid

10 raske om Haukelivegen E134

  • 1. E134 er den raskeste Øst-Vest-korridoren.

    Konklusjon fra Statens Vegvesen i Øst-Vest-utredningen, 2015).

  • 2. E134 med "arm til Bergen" er et av Norges mest lønnsomme veiprosjekter.

    Vegvesenets tall viser en samfunnsøkonomisk gevinst på hele 26 milliarder, hvorav 14 milliarder skyldes “armen”.

  • 3. E134 er Næringsveien.

    Allerede i dag benyttes den av langt flere vogntog enn noen annen Øst-Vest-trasé. Og over 60% av Norges befolkning vil dra fordel av E134.

  • 4. Du vil kunne kjøre Bergen-Oslo på mellom 4 og 4,5 timer.

    Det blir når E134 og “armen” er ferdig utbygd.

  • 5. E134 over Haukeli er Miljøveien.

    Norges mest miljøvennlige fjellovergang mellom Vestlandet og Østlandet. E134 er også “Hydrogenveien”.

  • 6. Vintersikker løsning og minst Co2.

    Med færrest høydemeter og kortest mulig reisetid gir minst drivstoffbruk og minst forurensing.

  • 7. Haukeli er Næringsveien.

    Hele 5000 bedrifter, med over 100 000 ansatte og 300 milliarder i omsetning, samt Norges Lastebileier-Forbund (NLF), støtter kravet om en fullverdig E134 med “arm” til Bergen og Haugesund.

  • 8. Vi er godt i gang!

    Ny NTP prioriterer E134 blant annet med tunnel Seljestad-Røldal, oppgradering av strekningen Bakka-Solheim, og forkortet vei mellom Bergen og Notodden.

  • 9. KVU "Arm til Bergen".

    Statens Vegvesen jobber med en KVU-utredning av “arm til bergen” fra E134. Den optimale traséen skal avklares slik at “armen” kan bli et prioritert prosjekt i neste NTP.

  • 10. Den beste investeringen er infrastruktur.

    Samferdsel forbedrer transportvilkårene mellom våre landsdeler og styrker Norges eksportmuligheter til Europa.